KATERING PERKHAWINAN ANAK PEREMPUAN HJ. HAMID HTAA

Monday, July 04, 2011 0 Comments A+ a-

HARI PERTAMA : PERSEDIAAN BARANG2 DAN BAHAN2

Seperti yg dijanjikan... katering 2 JULAI 2011 utk 2 org anak perempuan Hj. Hamid perlu dilaksanakan jugak. Jd 2hari sblmnyer kami telah membeli barang2 kering di JAYA GADING FARM. Time membeli tue amatler terkejut beb!!! harga ayam sekilo adalah RM7.50. Aku telah tempah ayam sebanyak 100 ekor yang dipotong 16. Jumlah ayam sahaja telah RM1,150.00... byk tue kan??? dan barang2 kering yg lain dah hampir RM800.00... dan tak masuk yg lenlain lg... hmmm nak buat cam mana harga pasaran skrg mmg cekik darahkan... ngeeeee.

Keesokan paginyer pukul 3.00 pagi aku telah call LYC Pasar borong utk order barang2 mentah plak n dalam pukul 6pg aku dah kuar rumah menuju ke pasar borong utk mengambil barang yg diorder td. Sesaknyer tak payah cakap ler... bingit telinga... haha :)



Lepas hantar barang2 dr pasar borong, kita makan dulu dan ambik staff2 part time yg ditugaskan utk memotong2 sayur... tgh duk potong2 maklong dan angah pun datang jugak utk membantu... tak lama plak cik ita pun datang... mmg rasa brsyukur sgt2 kat mak2 sedara nie yg membantu meringan tulang. Terharu dgn diaorg sebenarnyer... masih ada yg sudi membantu n amat2 menghargainyerrrrr...

- makan sekejap yea!!! -

Hari dah petang time tue tetapi alhamdullilah keje2 membasuh 100 ekor ayam selesai, 20kg sayur2 pun selesai n 1 ekor lembu siap dipotong pada mlmnyer...:)







BAHAGIAN KEDUA : ACARA MEMASAK BERMULA DAN RUNNING MAJLIS

Pukul 4pg bermula ler tugasan memasak... nape lewat masak??? sudah pasti kami mahu menjaga kualiti makanan dan minuman kami agar tengahari sewaktu majlis berlangsung masih berada dalam keadaan yg baik n fresh. Acara memasak nie berjalan dengan baik dan penghantaran pertama oleh EN. Said pun tepat pada waktunyer sehingga ler pukul 8pg mendapat berita bahawa 4 org budak part time terlatih memontengkan diri... YA ALLAH saat2 memerlukan... buffet utk 1500pax hanya 4 org yg runner... bayangkanler... Huhu dugaan nie...::



Fikir punyer pikir terpaksa ler aku turun padang... biar aku yg cuci pinggan n serahkan budak2 part time yg runner meja buffet. Hari tgh panas, tetamu makin berkunjung tak putus. Air dengan nasi mcm goreng pisang panas... lepas top up habis... top up habis... YA ALLAH sekali lg aku diuji... kebetulan kenderaan penghantaran pun bermasalah... aku dah pening... fikiranku dah kosong... Aku lari sekejap dr kesibukan tetamu yg datang... aku bertenang dan berfikir... aku tak boleh putus asa, aku perlu kembali bersemangat, apabila aku kembali ke tempat majlis berlangsung... terharu melihat wajah2 staff part time aku... kepenatan yg amat... melihat wajah2 mereka... aku yg perlu memainkan peranan... aku naikkan semangat staff aku... aku tegur setiap staff, aku bgtahu " hari nie jea kite penat... kite perlu bertahan dan kite buktikan yg kite boleh bertahan sampai ke akhirnyer " suara aku dah sama naik dgn sound sistem... hahaha!!! Aku mmg bangga dengan staff part time aku. Tak mungkin aku lupa kesungguhan mereka bekerja keras utk memastikan katering 2U CATERER'S selesai hingga akhirnyer.  AYIE, AINA, ACIK n PIE... THANKS U ALLS :) Tak lupa juga ucapan terima kasih yg teristimewa membantu abg ariff yg bersungguh-sungguh bekerja.






Jam menunjukkan hampir pukul 3.30,  majlis berakhir pukul  namun org masih datang... selesai jea majlis bermakna 2U CATERER'S pun berjaya... Alhamdullilah... syukur padaMU... YA ALLAH... aku berikan staff aku berehat sekejap sblm memulakan tugasan mencuci. sampai ada yg tertido... HEHEHE... aku faham, pasti kepenatan mereka akan aku berikan ganjaran yg berpatutan.

Pukul 6 semua siap utk dikemas... keadaan kembali seperti biasa... aku hantar pulang staff part time n kami semua sempat menikmati ais-krim... MMG terasa nikmatnyer. Selepas hantar mereka, aku pulang kerumah, hmmmm... tugasan aku belum selesai. Byk lg yang perlu dicuci, tempat memasak bersepah-sepah... hehehe... tak apa. ESOK aku laksanakannyer ::p

BAHAGIAN KETIGA - BERSIH MEMBERSIH


- menu makan mlm... dr byk2 yg masak ini saje yg tinggal -

Malam yg amat2 penat, lenguh segala urat saraf aku... hahaha... Nak tido awal tak boleh, putera kesayangan aku meragam sbb terlalu lama meninggalkannyer. Kesian uwais... Aku bergilir-gilir dengan suami utk berehat n temankan uwais bermain walaupun waktu itu pukul 1.30pg.

Keesokan harinyer, aku dah bangun kembali utk membasuh tempat memasak. Kaki dah terlalu sakit keletihan tp aku nak selesai mencuci lebih awal. Pukul 5 ptg selesai kesemunyer... ALHAMDULLILAH... ::^_________________^



Tima kasih juga buat suamiku yg bekerjasama dgnku... adatler sayangkan bila bekerjasama ada bergaduh dan masing2 tak nak mengalah, buat ayah mentuaku selaku tukang masak, mak2 sedara yg membantu, adikku aflah, staff part time dah sesiapa sahaja yg membantu dalam usaha menjayakan katering kali ini. Moga Allah membalas budi baik semua... insayAllah ::p


Saya supermom kepada 3 orang hero, saya juga surirumah dan saya juga usahawan yang memasarkan produk sambal hitam pahang #CyecahCyecah. Saya berkerja sambil menjaga anak2.