RESEPI PUDING RAJA PALING SEDAP^_^

Monday, April 20, 2015 0 Comments A+ a-

Assalamualaikum wbt... salam 1 Rejab hari ini masya allah terasa kejap sangat masa berlalu kan... pejam celik pelam celik bulan Ramadhan semakin hampir.
Seronok menanti Ramadhan... dan ketika di bulan Ramadhan antara nikmat2 yang Allah swt berikan adalah juadahnya yang pelbagai. Tahun ini apa kata kita kurangkan pembaziran membeli diluar kita masak dirumah. 
Antara menu2 pujaan ramai tak lain tak bukan khususnya di Pahang pastinya puding raja ini. Jadinya sempatlah sebelum Ramadhan melatih dulu skill resepinya nanti. Boleh dibuat selalu dan makan sepuas puasnya dengan seisi keluarga.
Okey!!! ini resepinya...
Bahan 1 :-
4 ikat pisang lemak manis dibuang kulit
minyak masak untuk mengoreng ( banyak )
Cara2nya 1 :-
Panaskan minyak dan setelah panas... gorengkan pisang lemak manis sehingga kekuningan dan angkat dan kemudian toskan minyaknya dengan penapis atau kertas minyak
Bahan 2 :-
1 tin susu cair
3 biji telur
1 cawan gula
1 cawan air
sedikit pisang, nenas dan daun pandan
Cara2nya 2 :-
Masak air dan gula bersama sedikit pisang, nenas dan daun pandan untuk air gulanya kemudian masakkan susu cair bersama 3 biji telur yang dipukul dengan api yang pelahan. Dibiarkan sejuk campurkan air gula tadi bersama susu tersebut untuk kuahnya. Sejukkan.
Bahan 3 :-
5 biji telur ( kuningnya sahaja )
1 cawan gula
2 cawan air
daun pandan
Cara2nya 3 :-
Masak air, gula dan daun pandan sehingga mendidih. Pukul kuning telur dan tapis kemudian masukkan kedalam acuan roti jala atau corong plastik. Jalakan acuan kuning telur ke dalam air gula tadi dan angkat bersama penapis.
Bahan 4 :-
1 cawan kacang gajus digoreng
8 biji buah prun dipotong kecil
4 biji ceri merah dan hijau dipotong kecil
Cara2nya 4 :-
Susunkan pisang yang telah ditoskan, ceraikan jala emas diatas pisang tersebut. Susun kacang gajus, buah prun dan ceri merah dan hijau. Dan sedia dimakan bersama kuahnya. Untuk lagi sedap biarkan sejuk terlebih dahulu.
Ini picnya yang tuan tanah punya... 

Saya supermom kepada 3 orang hero, saya juga surirumah dan saya juga usahawan yang memasarkan produk sambal hitam pahang #CyecahCyecah. Saya berkerja sambil menjaga anak2.