GAYA HIDUP EMAS PART 1

Tuesday, May 03, 2011 0 Comments A+ a-


Tgk pikir2 apa topik menarik hari nie... lantas teringat akan tertarik kau mmg DEBOOM lah kan tentang produk GAMAT EMAS... jd hari nie aku menceritakan tentang pandangan DR SYID AYOB BIN SYID MUSTAFA AL-QUDRI yg menamatkan pelajarannyer di M.D VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSELS, BELGIUM... beliau adalah seorang doktor pakar... jd jgn nak kata tak percaya lah plak... taraf kedoktorannyer sama dgn doktor pakar kat KMC di Kuantan tue...:p

Mengikut kata beliau... sebaik-baik doktor badan kita sendiri. Itulah sebenar pegangan yg cuba kita unjurkan di dlm satu cara hidup sihat yg sempurna. Jika kita menjaga baik akan badan kita, maka badan kita akan menjaga kesihatan kita. Mungkin kini, kita tidak lg terbelenggu dgn sebab2 mortaliti zaman dahulu antaranyanya disebabkan oleh kekurangan nutris dan penyakit berjangkit. Penyakit zaman skrg lebih kpd masalah ketidak seimbangan nutrisi dan penyakit2 moden sprt kanser, penyakit jantung, stroke, masalah pencernaan dan lain2. Yg paling ketara jugaialah masalah kegemukan yg mengundang pelbagai penyakit. Bayangkan buat masa ini statistik menunjukkan 24% dr rakyat Malaysia mempunyai berat badan yg berlebihan. Menyedari hakikat penambahan peratusan penyakit2 moden berlipat ganda di abad ini, ada baiknya jika kita memahanmi serba sedikit antara punca2 masalah kesihatan yg boleh timbul.

Secara ringkas, antara faktor2 yg mempengaruhi keadaan kesihatan seseorg termasuklah :-
1) Proses autointoksikasi oleh penyerapan semula bahan toksid dr usus yg sepatutnya
dikeluarkan jika seseorg itu tidak menjaga kesihatan ususnya.
2) Proses oksidasi dan kesan radikal bebas yg boleh mengakibatkan sel2 badan
rosak dan mengakibatkan gejala kanser, penyakit kardiovascular dan proses penuaan pra matang.

3) Tahap immun yg lemah yg mendedahkan badan kita terhadap pelbagai kuman yg
mengakibatkan penyakit yg tidak sepatutnya.

4) Ketidaklancaran pengaliran darah oleh kesan kolesterol, sumbatan salur darah
dan proses artherosclerosis yg menyebabkan sel2 badan tidak mendapat nutriens
dan oksigen yg secukupnya.

5) Ketidakseimbangan nutrien disebabkan pemakanan moden yg dimakan skrg terdiri dr bahan yg diproses dan mengandungi zat2 yg berkurangan.

6) Penurunan paksi hormon sprt HGH yg secara semulajd berlaku apabila usia
semakin meningkat.

Kita sebenarnya mampu mengatasi masalah tersebut dgn mengamalkan gaya hidup yg sihat sprt bersenam, menjaga pemakanan, mengelakkan stress, berehat secukupnya dan lain2 tetapi peranan pengambilan pemakanan kesihatan juga tidak kurang pentingya. Yg menentukan ialah setakat mana kita memahami konsep PENCEGAHAN LEBIH BAIK DARI MERAWAT.

Bayangkan kita baru membeli sebuah kereta mewah yg berharga RM400,000.00. Sudah tentu kita merasakan kereta itu amat berharga. Dan sudah tentu kita akan menghargainya dgn menjaga sebaik yg mungkin. Tujuannya tidak lain utk mengelakkan dr rosak dan memeliharanya supaya memberikan prestasi yg maksima. Bagaimana pula apabila ditanya pada diri sendiri berapa harga atau nilai kesihatan kita sendiri?????? Tidak akan ada jawapan yg dapat meletakkan harga pada kesihatan kita malah sebulat suara pasti akan menyatakan kesihatan badan kita tidak ternilaidgn wang ringgit. Tetapi soalnya, apakah kita menghargai kesihatan kita yg tidak ternilai itu?????? Apakah langkah2 yg kita lakukan utk mencegah badan kita dr sakit atau supaya badan kita mampu memberi prestasi yg OPTIMA?????? Pernahkah kita menjalani pemeriksaankesihatan berkala atau mengamalkan gaya hidup yg sihat, menjaga pemakanan, bersenam dan sebagainya?????? FIKIRKANLAH... krn manusia sebenarnya tidak akan merasakan pentingnya kesihatan selagi mereka tidak sakit.

Bagaimana utk melakukannya????? Sprt yg dikatakan oleh DR SYID AYOB BIN SYID MUSTAFA AL-QUDRI faedah pemakanan kesihatan tidak boleh diambil remeh di zaman moden ini krn terlalu byk pengaruh modenisasi yg menjejaskan tahap kesihatan kita. Di sini beliau mengesorkan satu gaya hidup sihat yg diberi nama GAYA HIDUP EMAS yg dibahagikan kpd 4 peringkat :-

a) Pembersihan ( DETOX ) dan pencegahan
b) Pemulihan dalaman
c) Melengkap dan memangkin
d) Mengembalikan dan regenerasi

Okey!!!! setakat nie dulu part 1... part 2 akan menyusul kemudian... lengkap dgn penerangan produk dan pic2 nyer sekali yea....::XOXO


Saya supermom kepada 3 orang hero, saya juga surirumah dan saya juga usahawan yang memasarkan produk sambal hitam pahang #CyecahCyecah. Saya berkerja sambil menjaga anak2.